mandag, desember 26, 2005

Under påvirkning av julestemning: La oss alle være venner!

Når det er jul blir jeg alltid i mye bedre humør. Jeg blir mye vennligere stilt ovenfor andre. Jeg blir snillere og blidere. Så under påvirkninga av jula vil jeg slå et slag for samarbeid, fellesskap og vennskap!

I Norge har vi åtte "store" partier. De partiene er Rød Valgallianse, Sosialistisk Venstreparti, Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti, Venstre, Høyre, og Fremskrittspartiet. Disse partiene har også ungdomspartier: Rød Ungdom, Sosialistisk Ungdom, Arbeidernes Ungdomsfylking, Senterungdommen, Kristelig Folkepartis Ungdom, Unge Venstre, Unge Høyre og Fremskrittspartiets Ungdom.

Partiene i mellom, spesielt ungdomspartiene, er det mye krangling. Naturlig nok. Men er all harseleringa nødvendig? Er det nødvendig å rakke sånn ned på hverandre? La oss ta et eksempel fra årets valgkamp:
Unge Høyre hadde flere store kampanjer. Det var Sidemål suger, Enjoy Capitalism, Fight for your right to party, Bedre skole og Billigere bil. Kampanjene i seg sjøl er greie nok. Det jeg reagerte på var baksida av løpisene... Der var det et bilde av ganske en uflid gutt med fett hår, Palestinaskjerf og buttons. Ved siden av han var det en snakke boble der det sto "Sosialistene: Vi hater alle som vil bli rike! Skattene skal settes opp, ikke ned."

For det første bygger de her på fordommene om at sosialister hater rike folk. Det er faktisk ikke sant! Personlig har jeg ikke noe i mot at folk vil ha penger. Videre framstilles sosialister som skitne folk. I "Er du en sosialist" testen deres var et av punktene "Å vaske håret er besteborgelig, Palestinaskjerf er fett".
Jaha? Jeg føler ikke at jeg ligner noe særlig på "sosialisten" til Unge Høyre. Jeg vasker håret mitt minst en gang om dagen, og jeg går sjeldent med møkkete klær. Ikke en gang Palestinaskjerf bruker jeg til vanlig.

Det om skattene er får så vidt greit, selv om det er litt vel svart/hvitt. Men det med at vi hater alle som vil bli rike er bare usakelig! En av de beste venninnene mine kommer fra en "rik" familie, skal jeg liksom hate henne? Hele greia gikk ut på å bygge opp om folks fordommer angående sosialister.

Til oppklaring er det faktisk helt tilfeldig at jeg valgte Unge Høyre som eksempel. Jeg skriver ikke det her for å snakke dritt om UH. Det var rett og slett det første eksempelet jeg kom på... Poenget er at det er en kultur innen politikk å fokusere mer på motstanderne enn seg selv. Og i stedet for å kjempe mot kapitalisme/sosialisme sloss man med nebb og klør mot kapitalister/sosialister. Folk er mer opptatt av å latterligjøre andre enn å fronte egne meninger og ideer.

Dette er med på å gjøre avstanden mellom oss enda større og fordommene enda sterkere. Det er faktisk ikke sånn at alle i Unge Høyre er sosser med pappas VISA kort i baklomma. Alle i Senterungdommen er ikke umoderne bønder. Alle KrFUere går ikke i kirka hver søndag og syns rock er synd. Og alle i SU er ikke møkkete slasker i Che Guivara t-skjorter!

I løpet av årets valgkamp har jeg møtt folk fra alle ungdomspartiene. De aller fleste er veldig ålreite folk. Faktisk. Selv om vi krangler som bare det før, under og etter skoledebatter kan vi være venner. Man kan ikke bygge sitt syn på en person ut i fra skoledebatter. Der handler det (dessverre) om å skrike høyest og tråkke andre ned i søla. Men folk kan fortsatt være greie ellers. Vi har da i hvertfall alle én ting til felles. Vi bryr oss. Vi engasjerer oss. Vi vil skape en bedre verden. Derfor respekterer jeg de fleste ungdomspolitikere. Jeg tror vi alle gjør det i beste mening...!

En av barndomsvennene mine sympatiserer sterkt med FrP/FPU. En anna er med i AUF. En tredje igjen heier på Venstre. Ei god venninne av meg er med i Unge Høyre. Men de er da fortsatt vennene mine! Utsagn som "Jeg kunne aldri hatt en venn i Unge Høyre" og "Joa, hun er jo hyggelig, men du skjønner, hun er sosialist...!" er helt merkelig og feil.

Noe av det morsomte og mest lærerike jeg har vært med på i år er da jeg fikk være med Unge Venstre på seminar om FNs tusenårsmål. De tok kjempegodt i mot meg, og jeg lærte masse. Dessuten ble jeg kjent med mange utrolig kule folk. Jeg har møtt gutter fra Unge Høyre som har vært superhyggelige og kjempesøt. Jeg har sitti på pub med en AUFer, en UVer og en UHer. Og sannelig min hatt kom jeg ikke fra det uten varige men...

Mitt budskap i denne veldig surrete og usammenhengende teksten er at vi bør lære å samarbeide mer. Vi kan stå sammen om de tingene vi er enige om. Tenk hvilke signaler det sender ut når FrP og SU skriver under på samme opprop! Det sier noe om hvor viktig en sak er når vi er enige på tvers av alle politiske partier og ideologier.

Jeg krever ikke at Audun Herning og Torbjørn Røe Isaksen skal gå hånd i hånd nedover Karl Johan. Men vi kan da i det minste respektere hverandre!

GOD JUL alle sammen

19 Comments:

At 2:40 AM, Anonymous Martin said...

Jeg kunne ikke vært mer enig, Mina! Jeg er også lei av at folk slenger drit til hverandre i politikken og det er derfor jeg selv prøver å aldri være stygg og mot andre og komme med person-angrep når vi diskuterer. For det er bare usaklig og barnslig. Liker innstillingen din og håper flere kan være som deg på det området ;)

Ha en fortsatt god jul

 
At 9:55 PM, Blogger . said...

Ja, mhm..


Heelt enig.......

 
At 11:28 PM, Anonymous Conad said...

Idyll kan være fint det, men litt av vitsen her er jo å få frem de alternative løsningene - og der er igrunn uenigheten viktig (hvis ikke blir det få alternativer).

Uansett, å skille sak og person er ofte lurt!

 
At 12:16 AM, Blogger Torbjørn Kornstad said...

Jeg skjønner i grunnen godt at Unge Høyre ble valgt som eksempel i grunnen. Hele valgkampen deres var bygd på å sverte de tre antatt kommende regjeringspartiene, og vi fikk i grunnen ikke høre noe om deres egen politikk. Jeg var inne på nettsida deres en gang i den verste valgkampen, og alle hovedoppslaga handla om de forferdelige tingene sosialistene ville gjøre hvis de kom til makta.

Ellers regner jeg med at dere hadde lite trøbbel med Unge Høyre i skoledebattene i Oppland, Erlend Gjølme er ikke akkurat av de beste til å formulere seg..

 
At 1:44 AM, Blogger Mina said...

Martin:
Det er veldig bra at du unngår personangrep! Diskusjonene blir mye bedre da...

Jon:
Endelig noe vi er enige om ! ;)

Conan:
Selvfølgelig er vi uenige. Det har jeg aldeles ingen problemer med. Det jeg syns er kjipt er når det blir viktigere å rakke ned på andre enn å fronte seg selv. Som du sier må man skille sak og person...

Torbjørn:
Jepp, Unge Høyre var ganske ekstreme i år. Omtrent det eneste de snakka om var hvor forferdelige de rød/grønne er.

Selv debatterte jeg ikke (er totalt uskolert og altfor rotete og distré...), og jeg så bare Erlend i to debatter. Den ene var på NTG, der SV av naturlige grunner kom gankse dårlig ut, og der Unge Venstre uansett stjal hele showet. Den andre gangen var på en skole jeg følgte vi gjorde det veldig bra og der elevene stilte veldig "SU vennlige" spørsmål. Så jeg har egentlig ikke noe ordentlig inntrykk av Erlend som debattant. Men Oppland UH hadde da dyktige debattanter. Enkelte altfor dyktige for min smak!

Ser at du er med i senterungdommen. Så hyggelig. Jeg har faktisk ikke møtt så mange derifra, men han jeg har prata mest med er en gjennomført kjernekar!

 
At 10:06 AM, Anonymous Conad said...

Jeg reagerte også på kampanjen Høyre / Unge Høyre drev. Når de snakket om regjeringa var det å liste opp hva som var blitt gjort - og hvor godt ting gikk, ingen framtidsvisjoner. Regner med at Høyre analyserer denne valgampen veldig grundig.

Å klare å tape ett valg når de kalde fakta sier at renta er rekordlav, optimismen i næringslivet er tilbake, utflaggingene er reversert, folk flest har mye mere penger enn tidligere og arbeidsledigheten er synkende - er nesten imponerende. I en slik økonomisk situasjon burde det være plankekjøring å vinne valget....

 
At 4:11 PM, Blogger . said...

Torbjørn:

Det eneste venstreopposisjonen var enige med hverandre i var at regjeringens politikk var dårlig. Sosria Moria-erklæringa er bygd på raske avgjørelser.
Jens Stoltenberg (Norges løgner nr. 1) sa hele valgkampen om regjeringa: "Skattelette til de rike" og "det skal visst mer enn 4 år til for at Per-Chr. Foss gir oss ei økonomisk krise, men det kommer en dag hvis dere stemmer blått." (Bare løgner)

Etter valget sa Jens Stoltenberg helt seriøst til Per-Chr. Foss på NRK:
"Dere etterlot visst tingene ganske bra, dere. Det er vel ikke så mye vi kan forandre på."

Du kan ikke klage på Høyre når de er ærlige med svertinga imotsetning til sosialistene. (Sosialistene inkluderer også Sp og Ap.)

 
At 4:13 PM, Blogger . said...

Jeg mente Soria ikke Sosria.

 
At 1:12 PM, Blogger Mina said...

Jon:
Det er ikke sant at det eneste vi var enig i er at dere sugde. Å kalle Jensemann Norges løgner nr. 1 er litt drøyt...

NEI, AP og SP er IKKE sosialistiske! Det finnes kanskje sosialister i partiene, men selve partiene er ikke sosialistiske. Ikke en gang SV er det lenger! Dessverre...

Høyre var selvfølgelig i sin fulle rett til å kritisere politikken vår. Det jeg reagerte på var forsøket på å framstille sosialister som skitne slasker som hater rike og ikke vasker håret...
Det er som om vi skulle hatt løpiser med bilder av UHere med Armanidress, sleik, stresskoffert og sigar som strør rundt seg med penger og har fire-fem bankkort i hånda. Det blir bare usakelig og har ingen ting med politikk å gjøre!

 
At 4:13 PM, Blogger Torbjørn Kornstad said...

Jon:
Nå synes jeg du kommer med overdrevne slutninger her! Soria Moria-erklæringa er ikke et dokument som er raska sammen på et kvarter, fordi vi ville i regjering fortest mulig. Det er resultatet av kraftige forhandlinger mellom tre partier som mener forskjellige ting, men samtidig enes om nok saker til at de kunne danne regjering sammen! Dette måtte de gjøre i løpet av to uker, for å bli ferdige til Stortinget konstituerte seg. Soria Moria-erklæringa er faktisk mye tjukkere og går mer i dybden en Sem-erklæringa, så her skal du som UHer passe deg!

Jeg vet ikke helt om å kalle sverting for ærlig er helt patent.. Poenget er jo at de rødgrønne partiene snakka om sine egne saker i valgkampen, mens Høyre bare sverta de rødgrønne partiene og ikke sa noe som helst om egen politisk vilje!

Det er også svært usaklig å kalle de rødgrønne for sosialister. Ap er sosialdemokrater, og å kalle oss i Senterpartiet for det blir i hvert fall feil! Det var forresten den feilen Erlend Gjølme gjorde på Storsteigen (Høyre fikk 0 % oppslutning, Sp fikk 87 %). Erlend er forresten en elendig debattant som leser direkte fra manus, svarer dårlig på innlegg og gir et generelt dårlig inntrykk! Jeg debatterte ikke sjøl i høst, men jeg var med Trygve som backup på noen skoler. På Tynset kom Erlend bort til meg før debatten og sa at jeg ikke skulle blande meg inn i debatten, for det hadde jeg gjort tre ganger før. Sannheten var at jeg hadde gjort det to ganger: på Jønsberg var jeg tilstede som elev, ikke som backup til debattantene, og på Storsteigen stilte jeg et spørsmål for å få debatten i gang. Tror vi snakker dårlig taper her! På katta, derimot, debatterte Stephan Heggelund, som er en skummelt god debattant. Siden katta er en almennfagsskole, tok han så klart billige poeng på "bort med nynorsken"!

Hvem er det forresten du har snakka med i Senterungdommen, Mina? Vi i Hedmark har gode kontakter med Oppland Senterungdom (vi hadde blant annet julebord på Lillehammer), så jeg regner med det er noen jeg kjenner, eller i hvert fall vet om!

 
At 1:10 PM, Blogger Mina said...

Enig Torbjørn, å kalle SP sosialistisk er helt på jordet. Men folk syns tydeligvis at det fortsatt er morsomt å kalle dere bondekommunistene...

Erlend har ikke imponert meg veldig, han klarte blant anna ikke å svare på hvorfor vi skulle inn i EU... Men jeg er ikke så glad i å henge ut personer som ikke er til stede sjøl... Og Erlend virker da som en veldig hyggelig kar.

Jeg har prata litt med Johannes Rindal, som jeg regner med du kjenner. Vi har bl.a. vært på Ungdommens Fylkesting sammen. Vi skulle representere Høyre sammen da vi "lekte Storting"... Han måtte legge ut om hvorfor vi ville inn i EU og jeg måtte prate varmt om flere privatskoler... Jeg fant forresten ut at vi var ganske enige i mange ting.

Johannes er en veldig flink debattant. Han burde fått Fair Play prisen! Han er alltid sakelig, svarer rolig og grundig på spørsmål og unngår personangrep.

Hvem debatterte for SU på Hedmark forresten?

 
At 6:01 PM, Blogger Torbjørn Kornstad said...

For å ta det siste først: Stort sett var det Christoffer (Kristoffer?) Horsfjord Nilsen som debatterte i Hedmark, forøvrig en veldig trivelig kar som går veldig bra i tospann med Trygve på skoledebatter når Høyre og FrP slår seg altfor mye på billig sprit, gratis bil og ingen nynorsk. Er forøvrig bare litt negativt innstilt ovafor Erlend fordi han oppførte seg som en drittsekk ovafor meg. Her i Hedmark er vi forøvrig litt bortskjemte, siden det ikke finnes noe UH-fylkeslag.

Johannes har jeg prata mye med, en veldig trivelig kar som virkelig har greie på det han driver med. Vi er jo forsåvidt kolleger og, sia han er leder i Oppland og jeg i Hedmark, men det skal nevnes at han har mye større erfaring og har drevet med politikk lengre!

 
At 10:10 PM, Blogger Torbjørn Kornstad said...

Nå skulle linken til bloggen min dukke opp på profilen min også.

 
At 1:51 AM, Blogger . said...

Ja vel. Jeg trekker tilbake det at Sp er sosialister. Dere får nøye dere med nasjonalister da siden dere hater fattige barn i Afrika og bare bryr dere om norske bønner som faktisk tyr til polsk arbeidskraft. Hvorfor i h*lv*t* skal en bonde få penger for å drive landbruk? Vi trenger ikke noe norsk landbruk. Vi kan få varene fra fattige afrikanere. Da blir afrikanerne rike. Når afrikanerne blir rike har vi jo et problem at vi får samme dyre pris på varene, men dette blir neppe og skje med så mange venstreorienterte i Norge som sier nei til alt internasjonalt samarbeid. Senterpartiet og Venstre kunne godt bytta navn.

"Jeg vet ikke helt om å kalle sverting for ærlig er helt patent.. Poenget er jo at de rødgrønne partiene snakka om sine egne saker i valgkampen, mens Høyre bare sverta de rødgrønne partiene og ikke sa noe som helst om egen politisk vilje!"

Prøver du å høres ut som en idiot når du sier slikt tull?

Høyre brukte valgkampen til å snakke om alle de flotte tingene som skjedde under deess regime. Fortsatt fremgang har ingenting med sverting av sosialister å gjøre selv om sosialister aldri kan skape fremgang.

Optimisme i næringslivet. 25 milliarder i skattelette. Mesteparten av skatteletta til vanlige folk. Planer om å fjerne formueskaten. Å fjerne formueskatten er vel mer omsogrsfullt enn all omsorgspolitikk til sammen. 60% av alle som betaler formueskatt er pensjonister. De har spart hele livet og betalt skatt på pengene de har tjent. Hvorfor skal de betale skatt på det enda en gang? Jo fordi ingen av statsrådene i den nye regjeringa betaler formueskatt. Billigere flybiletter. Ikke toppskatt på folk som tjener 200-300 000.

Sosialistene mener: 60% skatt. Fortsatt sult i Afrika. Alle skal tvinges til å lære nynorsk. Sitte på skolen fra 8-17. Butikkene skal være åpne fra 9-17 da alle er på jobb. Spriten skal være svindyr sånn at vi får masse smugling, metanoltragedier og hjemmebrent. Valg av videregående skole skal bestemmes av hvor du bor. Alle skoler som ikke er statlige skal legges ned.

 
At 11:45 AM, Blogger Mina said...

Torbjørn:
Hm. Han tror jeg faktisk ikke jeg har møtt... Jaja.

Haha, finnes det ikke noe Hedmark UH? Stakkar, det er ikke greit for dem i et så rødt fylke...;) Det er greit å ikke like folk. Men ikke døm for mye etter skoledebatter og sånn da;)

Jepp, Johannes er en kjernekar!
Jeg stikker innom bloggen din nå jeg;)

Jon:

Jeg tror jeg lar Torbjørn svare for SPs politikk...

Jeg hørte omtrent ikke at folk fra UH nevnte det bra som har skjedd. Stort sett snakka de faktisk om oss sosialister og hvor forferdelige vi var.

25 milliarder i skatteletter ja... Trenger vi virkelig det? Tenk om noe av de pengene kunne gått til å for eksempel gi afrikanske barn utdannelse, gi folk AIDS-medisiner eller til sultkatastrofen i Darfur... Personlig syns jeg det hadde vært en mye bedre anvendelse av pengene, og jeg kunne gladelig betalt mer i skatter og avgifter hvis jeg visste at det førte til at liv ble redda og folk fikk en ny framtid.

"Sosialistene mener: 60% skatt. Fortsatt sult i Afrika. Alle skal tvinges til å lære nynorsk. Sitte på skolen fra 8-17. Butikkene skal være åpne fra 9-17 da alle er på jobb. Spriten skal være svindyr sånn at vi får masse smugling, metanoltragedier og hjemmebrent. Valg av videregående skole skal bestemmes av hvor du bor. Alle skoler som ikke er statlige skal legges ned."

Jon. Her er det mye feil. Du kan rett og slett ikke påstå at dette er noe "sosialistene" meiner. 60% skatt er helt på jordet. Det samme gjelder å si at vi vil folk skal sulte i Afrika... Jeg har et råd til deg:
Du er flink til å argumentere og kan mye om politikk. Men du taper mye på slike usakligheter. Det får deg til å virke mindre moden enn det jeg tror du egentlig er. Det her er ikke et forsøk på å ydmyke deg eller noe, men rett og slett et velmenende, ærlig råd;)

 
At 7:58 PM, Blogger . said...

Jeg og Kornstad mente regjeringa og ikke Unge Høyre. Ap og SV går inn for og har alltid gjort det - at hvis man tjener over 375.00 skal man betale minimum 50% skatt.




"Du er flink til å argumentere og kan mye om politikk. Men du taper mye på slike usakligheter. Det får deg til å virke mindre moden enn det jeg tror du egentlig er. Det her er ikke et forsøk på å ydmyke deg eller noe, men rett og slett et velmenende, ærlig råd;)"



Det jeg skriver er faktisk sant. Det er slik politikken til de sosialistiske partiene er. Dere mener det ikke på den måten, men det er slik utfallet blir.

 
At 8:38 PM, Blogger Torbjørn Kornstad said...

Jeg vet ikke helt hvem som prøver å høres ut som en idiot her. Du påstår at vi hater fattige barn i Afrika, fordi vi ønsker rett til egen matproduksjon. Det blir helt på jordet å sette det så mye på spissen! For å ta argumentene dine bit for bit:

"..og bare bryr dere om norske bønner som faktisk tyr til polsk arbeidskraft..": Typisk høyrepolitikk å si at fullstendig frihandel fjerner all fattigdom. Venstresida prøver hele tiden å få fram det poenget at land der landbruket drives industrielt vil tjene på en frihandelsavtale, ikke fattige land der jordbruket fortsatt drives i liten skala og ikke er konkurransedyktig på verdensmarkedet! Problemet er at dere ikke vil høre på dette, men bare jatter videre om at "norske bønder hater fattige barn". Til og med den kenyanske bondelagslederen har uttalt at fortsatt subsidiert norsk matproduksjon ikke har noe å si for jordbruket deres, mens fullstendig frihandel derimot vil ødelegge det! Faktum er at kun 10 % av verdens matvarer selges over landegrenser. For Norge sin del importeres rundt 50 % av maten vi spiser! Hvorvidt norske bønder ansetter polakker til å plukke jordbær får være deres sak, men faktum er jo at disse polakkene stort sett får det samme i lønn som gjennomsnittslønna er for en norsk bonde.

"Hvorfor i h*lv*t* skal en bonde få penger for å drive landbruk? Vi trenger ikke noe norsk landbruk.": I Norge er den politiske viljen at vi vil ha et landbruk, og at det må subsidieres for å overleve! Og vi trenger virkelig et norsk landbruk, og spesielt nettopp i landsdelen din! Næringslivet trekker seg jo stort sett ut av Nord-Norge, så det blir bare igjen landbruk, fiskeri og oljenæring til slutt. Det norske jordbruket er rett og slett viktig for å opprettholde bosettinga i distriktene, siden bonde er det grunnleggende yrket i ei distriktsbygd. De holder områdene rundt bygda åpne, så det blir penere og mer trivelig der. Her er vi nok en gang over på "kulturlandskapsargumentet", som begynner å bli en klisjé, men som ivrig amatørbotaniker (forøvrig noe få er) vet jeg mer enn de fleste om nettopp nødvendigheten av et åpent kulturlandskap! Du kan dessuten ikke bare si at vi ikke trenger noe norsk landbruk, det vil si det samme som at du har lyst til å utrydde de fleste yrkene i primørnæringa her i Norge.

"Vi kan få varene fra fattige afrikanere. Da blir afrikanerne rike.": For det første er det nok ikke bare afrikanske bønder som er fattige, men det har lite å si for saken. Derimot, som jeg nevnte i stad, vil ikke fullstendig frihandel gjøre noe godt for fattige bønder med lav mekanisering av jordbruket sitt. Hvis vi derimot opprettholder subsidier til egen produksjon og importvern, og lar alle land ha en viss grad av det, vil jordbruket i hvert enkelt land få sjansen til å utvikle seg og bygge seg opp. Eksportsubsidiene, som jeg er like lite glad i som deg, skal jo fjernes nå, men det er det svært lite av i Norge!

"Når afrikanerne blir rike har vi jo et problem at vi får samme dyre pris på varene,": Her har jeg bare en ting å si: Maten er ABSOLUTT IKKE dyr i Norge.

"men dette blir neppe og skje med så mange venstreorienterte i Norge som sier nei til alt internasjonalt samarbeid.": Vi ønsker så klart internasjonalt samarbeid, men på andre premisser enn høyresida! Vi er rett og slett ikke så glade i å legge oss langflate etter det store land (unioner) som USA og EU mener!

"Senterpartiet og Venstre kunne godt bytta navn.": Hadde det ikke vært for at Senterpartiet er såpass forbundet med bønder, mens Venstre er det med lærere og vingling, hadde jeg sagt hvorfor ikke! Kanskje Senterpartiet kunne fått litt større oppslutning i byene da!

Til slutt må jeg nevne at jeg blit svært skuffet av at forurensningsproblemene med økt globalisering aldri tas opp i forbindelse med WTO-problematikken! Det er jo et faktum at økt frakting av varer rundt hele verden vil gi et større press på miljøet og skape større CO2-utslipp! Men sånne ting overser Oddvar Stenstrøm og resten av høyregjengen i TV2 glatt når emnet debatteres.

"Høyre brukte valgkampen til å snakke om alle de 'flotte' tingene som skjedde under deess regime.": My point exactly. Høyre så bare bakover og skrøt av det de så der, de så ikke framover og skrøt av hva de mente de kunne få til videre!

Jeg prøver ikke å høres ut som en idiot når jeg sier sånt "tull",
det får greie seg at jeg høres ut som en idiot når jeg er full.

Og med den poesien avslutter jeg dagens diskutering.

 
At 10:01 PM, Blogger Torbjørn Kornstad said...

Ser ut som alle høyrevridde påstander i forhold til WTO og norsk landbruk er slått tilbake, gitt! Da er vi enige om at frihandel ikke hjelper verdens fattige. Takk.

 
At 12:24 PM, Blogger Mina said...

Nei skulle du sett... Er det virkelig mulig? Hm... Lurer på hvem som lenge har hevda at frihandel ikke nødvendigvis hjelper fattige...
Du har også et veldig bra poeng angående mat som reiser langt. Forurensing er et viktig problem, og derfor er det lurt og miljøvenlig å kjøpe mat som har reist kort.

 

Legg inn en kommentar

<< Home